Jacintha | 4 september 2024 | Marketing
Als contentmarketeer bij een marketingbureau weet ik dat het creëren van waardevolle content niet alleen draait om creativiteit en schrijfvaardigheid, maar ook om het goed begrijpen van de klant. Je kunt de beste contentplannen maken, maar zonder goede input van de klant blijft het een uitdaging om echt effectieve content te leveren. 5 tips om ervoor te zorgen dat je altijd de juiste en meest waardevolle input van jouw klanten krijgt.
1. Begin met een uitgebreid intakegesprek
Een goed intakegesprek vormt de basis voor een fijne samenwerking én een goede contentstrategie. Dit is het moment om zoveel mogelijk te weten te komen over de klant, hun merk, doelgroep, doelen en concurrenten. Stel open vragen zoals:
- Wat zijn je belangrijkste bedrijfsdoelen op dit moment?
- Wie is jouw ideale klant?
- Wat zijn de kernwaarden van het merk?
- Welke problemen probeert jouw product of dienst op te lossen?
Door de juiste vragen te stellen, krijg je niet alleen de informatie die je nodig hebt, maar begrijp je ook veel beter waar het bedrijf voor staat.
2. Leg uit wat contentmarketing is
Daarnaast is het ook belangrijk om goed uit te leggen wat contentmarketing inhoudt. Soms begrijpen klanten niet volledig hoe contentmarketing werkt. Neem de tijd om hen voor te lichten over de verschillende vormen van content, SEO, socialmediaplatforms, de waarde van consistente merkboodschappen en andere relevante onderwerpen. Een goed geïnformeerde klant kan betere input geven en begrijpt waarom jij bepaalde keuzes maakt.
3. Plan terugkerende meetings
Een contentplanning helpt om de samenwerking met de klant te stroomlijnen. Plan daarom ook regelmatig terugkerende meetings in, zodat je altijd op de hoogte bent van veranderingen in hun bedrijfsstrategie of markt. Dat kan iedere week, om de week of iedere maand zijn. Bovendien biedt dit een moment om feedback te vragen op al eerder gecreëerde content én om nieuwe ideeën te bespreken. Consistente communicatie is cruciaal. Dit helpt om ervoor te zorgen dat de content in lijn blijft met hun verwachtingen en doelen. Gebruik eventueel tools zoals Slack, Microsoft Teams of Trello om de communicatie overzichtelijk te houden en om snel te schakelen wanneer nodig.
4. Kom met voorbeelden
Als jouw klant moeite heeft om hun ideeën of verwachtingen duidelijk te maken, denk dan actief mee en kom met voorbeelden. Dit kunnen voorbeelden zijn van eerdere succesvolle campagnes, mock-ups of content van concurrenten. Door iets tastbaars te presenteren, kun je vaak de gedachten van de klant beter sturen en verfijnen.
5. Beweeg mee met veranderingen
Het is belangrijk om te realiseren dat doelen en prioriteiten van een klant kunnen veranderen. Wees flexibel en bereid om je strategie aan te passen. Door een open en flexibele houding aan te nemen, zorg je ervoor dat de samenwerking soepel blijft verlopen, zelfs als de omstandigheden veranderen.
Goede content begint met goede input. Door de juiste vragen te stellen, duidelijke structuren te bieden en te blijven communiceren, zorg je er als contentmarketeer voor dat je de input krijgt die je nodig hebt om effectieve, waardevolle content te maken. Benieuwd naar wat Best Marketing voor jouw bedrijf kan betekenen?