Influencermarketing: waarom het werkt én hoe je het kunt inzetten

Leestijd: 5 minuten

Chantal de Best |6 augustus 2024 | Social Media

Je splinternieuwe drankje opsturen naar een sportinfluencer, een foodvlogger uitnodigen in je restaurant of een zeer populaire  influencer je naam laten vallen in een vlog, oftewel: influencermarketing. Dit begrip is in de afgelopen jaren uitgegroeid als een van de meest effectieve vormen van digital marketing, wat niet gek is in deze moderne tijd. Maar wat is het precies?

 

Influencermarketing is een marketingstrategie waarbij merken samenwerken met invloedrijke personen (influencers) om hun producten of diensten te promoten. Deze influencers hebben veel volgers/ fans op hun socialemediakanalen zoals Instagram, TikTok en YouTube.

 

Waarom werkt influencermarketing?

Als influencer is het de kunst om een goede band op te bouwen met zijn of haar volgers. Door het vertrouwen dat volgers hebben in een influencer, volgen ze aanbevelingen over een bepaald merk sneller op.  Daarnaast hebben influencers veel interactie met hun volgers, wat de zichtbaarheid en impact van het merk dat gepromoot wordt kan vergroten.


Het doel van het inzetten van een influencer voor je bedrijf is dat je een gerichte doelgroep aanspreekt. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een betaalbare gezichtscrème. Je kunt een influencer inzetten die veel post over verzorging en lifestyle. Door het algoritme en de volgers bekijken mensen met die interesses die posts van de influencer en krijg je daar (hopelijk) conversie uit.

 

Speciale richtlijnen binnen influencermarketing

Door de explosieve groei van deze marketingvorm, zijn richtlijnen en regels noodzakelijk om (jonge) consumenten te beschermen. Om transparantie te waarborgen, introduceerden verschillende landen, waaronder Nederland, nieuwe regels die influencers verplichten om duidelijk aan te geven wanneer content gesponsord is. Influencers moeten bijvoorbeeld gebruikmaken van duidelijke hashtags zoals #gifted of #ad wanneer ze gesponsorde content plaatsen.

 

Daarnaast hebben Stichting Reclame Code en de Bond van Adverteerders een keurmerk gemaakt. Om het keurmerk te krijgen, moeten influencers een keer per jaar een toets maken waarin de kennis over reclameregels getest worden. Momenteel is dit keurmerk nog niet verplicht, maar grote bedrijven zoals Unilever en Heineken willen alleen nog samenwerken met influencers die het keurmerk wel hebben. Als influencers niet duidelijk aangeven dat een post gesponsord is, kunnen ze te maken krijgen met ernstige gevolgen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan boetes uitdelen en juridische stappen ondernemen tegen zowel de influencer als het merk.

 

Influencer marketing is een krachtige tool in marketing. Door samen te werken met de juiste influencers, bereiken merken hun doelgroep op een authentieke en impactvolle manier. Wanneer correct uitgevoerd, kan influencermarketing niet alleen de zichtbaarheid van je merk vergroten, maar ook een directe impact hebben op je verkoop en merkloyaliteit. Benieuwd wat een influencer zou kunnen doen voor jouw bedrijf? Stuur ons vooral een berichtje, we staan open om hier samen met u over te sparren.

Laat het ons weten!

Anti-spam
Typ bovenstaande code over.